jouw wetenschapsgids in de hoofdstad

jouw wetenschapsgids in de hoofdstad

Klimaat: “Op zoek naar…

De klimaatworkshop: “Op zoek naar… HET EINDE VAN DE WERELD”, richt zich op leerlingen van het 1ste leerjaar lager onderwijs tot en met het 7de jaar secundair onderwijs. Deze workshop is gebaseerd op de tijdelijke tentoonstelling: “Op zoek naar … HET EINDE VAN DE WERELD! Een klimaatexpeditie aan boord van de ‘Belgica'”. De leerlingen ontdekken tijdens de workshop de huidig klimaatproblematiek via de tentoonstelling en een rollenspel.

125 jaar geleden, tijdens de reis en overwintering van het poolschip de ‘Belgica’ op het ‘Witte Continent’, ontdekte de bemanning van commandant Adrien de Gerlache een Antarctica dat heel anders was dan vandaag. Smeltend ijs, bedreigde diersoorten, klimaatverandering… de wereld waarin we leven loopt tegen de grenzen van zijn hulpbronnen aan. De workshop laat leerlingen toe de polsslag te nemen van een planeet op zijn laatste benen en belicht mogelijke acties om de situatie te veranderen.

Er worden drie workshops aangeboden:

  • 1ste tot 4de leerjaarvan het lager onderwijs: “Expeditie Inclusief” is een coöperatief en toegankelijk spel dat leerlingen helpt om klimaatproblemen aan te pakken. Eerst maken ze via een reeks spelletjes kennis met de tentoonstelling en het grote avontuur van de ‘Belgica’. Daarna moet iedereen elkaar helpen om een kolonie pinguïns in nood te redden van het smeltende pakijs. Naast het spelplezier is aandacht voor leven met een beperking het hoofddoel van deze inclusieve spelervaring. Leerlingen, met of zonder beperking, ontdekken de wereld van anderen. Dit spel werd ontwikkeld door De Ouders vzw.
  • 5de leerjaar van het lager onderwijs tot 2de algemeen, technisch en beroepssecundair onderwijs: de leerlingen verkennen eerst de tentoonstelling. Daarna nemen ze deel aan een reeks activiteiten, zoals het oplossen van raadsels en het spelen van ludieke en activerende spelletjes, om op een andere manier over klimaatverandering te leren.
  • 3de tot 7de algemeen, technisch en beroepssecundair onderwijs: de leerlingen verkennen eerst de tentoonstelling. Daarna nemen ze deel aan een rollenspel over de milieu-impact van vleesconsumptie en ontdekken ze aan de hand van constructieve dialoogtechnieken dat het mogelijk is om ondanks verschillende standpunten toch tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Locatie